Dokumentation
Hösten 2014
Premiärer: 12–13 september på Musikaliska i Stockholm.
Augusti–september 2014
Tre veckors intensiv repperiod med hela ensemblen och regissör Helena Collert. Under hela processen deltog dramatikern Helena Sandström som bollplank och stöd gällande genuspespektivet med fokus på vad som händer på scenen under föreställningen.
Ensemble Flatteries regissör Helena Collert.
Två tillfällen under repperioden träffade ensemblen även en referensgrupp kopplad till föreställningen med forskaren Janne Bromseth i täten och fyra doktorander från genusvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Sommaren 2014
Kostymer av Ebba Forstenberg
Våren 2014
Utvecklingsarbete med Helenelundsskolan
Helena Collert och Pelle Halvarsson möter elever i åk. 8 som får skriva texter om identitet. Delar av detta arbete återfinns i scenen “Identiteter bakom masker”. Här citerar ensemblemedlemmarna i Flatterie ur delar av texterna under en koreografi till J S Bachs Badinerie.
Januari 2014
Kollationering och föreläsningar
med Fanny Ambjörnsson, Anna-Maria Sörberg och Helena Sandström
Hela produktionsteamet samlades på Genusvetenskap på Stockholms universitet för att där officiellt starta upp arbetet med den nya showen. Helena Collerts manus var nästan klart. Flatterie-medlemmarna Anna-Carin Fogelqvist, Mette af Klint, Pelle Halvarsson och Hans Lundquist var på plats för att möta produktionens genus-experter och bollplank: Fanny Ambjörnsson, Anna-Maria Sörberg och Helena Sandström.
Första dagen inleddes med en föreläsning av Fanny Ambjörnssons och diskussion kring hennes böcker Rosa den farliga färgen och I en klass för sig.
Andra dagen var det Anna-Maria Sörbergs tur att berätta om bl.a. sin egen bakgrund och om queer-begreppets tillblivelse och mognad.
Barockdansworkshop med Patrik Sörling
Hur rörde sig männen under barocken? Vad är det som gör att vi uppfattar något feminint eller maskulint?