SEX, GENUS & BAROCK’N’ROLL
MED ENSEMBLE FLATTERIE:
Mette af Klint, sopran | Anna-Carin Fogelqvist, blockflöjt
Hans Lundquist, renässansluta | Pelle Halvarsson, elcello
Regi: Helena Collert
Producent: Anna-Carin Fogelqvist
Scen/Kostym: Ebba Forstenberg
Maskidé: Jannicke Marmorin
Genuscoach: Helena Sandström
Barockgestik: Patrik Sörling
Ljus: Jan Sjöberg
Skribent: Marika Yamoun
Foto: Mikael Silkeberg
Affisch: Liv Strömquist
Ensemble Flatteries nyskrivna och fartfyllda högstadieshow Sex, genus & barock’n’roll hade premiär på Musikaliska i Stockholm 12–13 september, 2014. Showen tar avstamp i extremt tidiga och sällsynta hits från medeltiden och barocken som korsas och mixas vilt med senare och mer välkända pop- och rocklåtar från vårt eget tidevarv.
Eller vad sägs om Hildegard von Bingen, nunnan som skrev liturgisk kyrkomusik på 1100-talet, och kultbandet The Velvet Underground i samma låt? Extra fokus har den här gången lagts på att hitta kvinnliga tonsättare med målsättningen 50/50 kvinnor och män.
Följ med på en ”helt normal” tidsresa, där två män och två kvinnor, i en sjuhelsikes barockensemble, med mycket intensitet och humor, kärleksdramatik och vardagskomik, eldar liv i frihetslängtan och drömmen att få vara – och blomstra som – den man är.
Eleverna ska efter att ha sett showen gå ut och känna att de faktiskt kan göra vad som helst! Och om vi så bara nuddar vid att få dem att ifrågasätta dagens normalitet, så har vi kommit långt, säger föreställningens regissör Helena Collert.
Se ett videoklipp från föreställningen här:
Vi gör som vi alltid gjort och utgår från den tidiga musiken, medeltiden och barocken, utan att bortse från vår egen tid och det faktum att vi lever nu, säger Flatteries blockflöjtist och producent Anna-Carin Fogelqvist.
För mer info, se Föreställningar.
För utbudsdagar och andra bokade spelningar, se Spelplan.
Eller ta del av vår Dokumentation.
Ensemble Flatterie vill tacka Musikverket, Kulturrådet och Ax:son Johnsons stiftelse för de fina bidrag vi fått. Utan er hade vi inte kunnat repa lika mycket, och inte lika ostört, och Sex, Genus och Barock’n Roll hade aldrig kunnat bli en lika fin kanonföreställning, levererad med lika mycket dunder och brak, hösten 2014.
Ensemble Flatterie består av:
Mette af Klint – Sopran
Hans Lundquist – Luta
Anna-Carin Fogelqvist – Blockflöjt
Pelle Halvarsson – Cello
Trummaskinen Roland TR55- Rytmer
Regi: Helena Collert
Ladda ner programtext som doc.
Meet the crew:
METTE AF KLINT Sjunga opera var något Mette började med relativt sent. Först var det dans som gällde och hon är även utbildad dansare. Första mötet med Ensemble Flatterie skedde på Operahögskolan i Stockholm. Flatterie uppträdde och Mette var en av studenterna i publiken. Läs hela intervjun här. |
|
HANS LUNDQUIST Med två döttrar på 15 och 16 år är Hans ”mitt uppe i smeten” och har fått upp en helt annan uppmärksamhet för genusfrågor. Sedan det blev klart vad Flatteries nya show skulle handla om, läser han också mer medvetet artiklar och böcker som tar upp ämnet, och funderar mycket på genus. Han är bra på att hitta på, knäcka idéer och komma med scenlösningar, vilket också har präglat hans roll i ensemblen. Läs hela intervjun här. |
|
ANNA-CARIN FOGELQVIST Det var Anna-Carin och cellisten Per Halvarsson som startade Ensemble Flatterie. Året var 1986 och båda gick på Musikhögskolan i Malmö. Att det är hon som säljer Flatterie är något alla vet. Det har man liksom vant sig vid. Det gör hon dessutom så bra att hon till och med föreläser för blivande musiker i ämnet. Läs hela intervjun här. |
|
PELLE HALVARSSON Pelle växte upp i sörmländska Flodafors eller, som han själv säger, ett ”världens nav” på 150 invånare med bondgårdar, grisfarm, katedral och lanthandel. Mamma och pappa sjöng i kör. Pappa hade gehör, spelade gitarr, dragspel och piano. Musik var helt enkelt något man skulle hålla på med. Läs hela intervjun här. |
—————————————————————————-
Och Ensemble Flatteries fasta regissör, som redan jobbar för fullt med texter och förberedelser inför repititionsarbetet. Läs intervjun nedan!
HELENA COLLERT Frågor om sex och genus ska inte bara genomsyra föreställningen, utan hela produktionen, från låtval och innehåll till arbetet med ensemblen som sådan, menar Helena. Hon tänker se till att det blir en riktigt fartfylld show, med högt tempo, intensitet och snabba replikskiften. Läs hela intervjun här. |
|
—————————————————————————-